Rosetta-Philae

جلسه ۴/۹/۱۳۹۳

موضوع این جلسه : دنباله دارها و ماموریت روزتا

ارائه شده توسط آقای فتوحی

برای مطالعه گزارش و لینک اسلایدها و کلیپ ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

جلسه با شعری از صائب تبریزی شروع و اشاره کوتاهی به نشانه ی شوم بودن دنباله‌دارها در طول تاریخ و ادبیات شد.سپس به مباحثی مثل منشا دنباله‌دارها،مقایسه دنباله‌دار با دیگر اجرام آسمانی،ساختار دنباله‌دار،نام‌گذاری دنباله‌دارها،دسته بندی دنباله‌دارها پرداخته شد.بعد از آن در مورد دنباله‌دارهای معروفی مثل هالی،سویفت-تاتل،شومیکر-لوی،هیل-باپ،۱۷پی هولمز و فرضیه های واپاشی آن،فضاپیماهای استارداست و برخورد ژرف صحبت شد.کلیپی هم از شبیه سازی برخورد دنباله‌دار شومیکر-لوی به مشتری نمایش داده شد.

سپس در مورد ماموریت روزتا و فیله مباحثی مثل منشا‌ء نام روزتا و فیله،مشخصات دنباله‌دار۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو،مسیر طی شده روزتا طی ده سال،مراحل فرود فیله و ... مطرح شد.

در انتهای مبحث دنباله‌دار ها فیلم علمی-تخیلی (Deep Impact (1998 با محوریت داستانی برخورد یک دنباله‌دار به زمین معرفی و تکه هایی از این فیلم پخش شد.

همچنین کلیپ قطعه موسیقی ساخته شده توسط ونجلیس(آهنگساز معروف) برای فیله،صدایی که روزتا از پیرامون دنباله ضبط کرده و تکه ای از قسمت سوم مستند cosmos مرتبط با دنباله‌دارها پخش شد.

بعد از مبحث دنباله‌دارها آقای سعادت به بررسی صورت فلکی جَدی پرداختند و در مورد افسانه این صورت فلکی توضیحاتی ارائه دادند،همچنین در مورد ستاره های مهم این صورت فلکی و اجرام داخل آن صحبت کردند.

در انتهای جلسه اخبار نجوم و فضا طی هفته گذشته توسط آقای کرامتی مطرح و کلیپی از سفر مسافران جدید ISS نمایش داده شد.


اسلایدها:
دنباله دار ها و ماموریت روزتا
اخبار هفتگی نجوم
کلیپ ها:
شبیه سازی برخورد دنباله‌دار شومیکر-لوی به مشتری
قطعه موسیقی ساخته شده توسط ونجلیس برای فیله
صدای ضبط شده توسط روزتا از پیرامون دنباله‌دار