د

سلام 

در هفته جهانی آسمان تاریک هستیم که امسال از 16 فروردین ماه شروع شده و تا 22 فروردین ماه 1395 ادامه حواهد داشت. گروه نجوم پَرَن هم در این هفته سعی به ترویج علم نجوم و آشنایی مردم با زیبایی های آسمان تاریک دارند.

آسمان زیباست بیاید با آسمان یکی شویم! 

مسعود عتیقی - مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص تاریخچه هفته جهانی آسمان تاریک به خبرنگار مهر گفت: هر چند که از سال ۲۰۰۲ میلادی ایده این حرکت در ایالات متحده ارائه و به صورت یک گام داخلی انجام و به مرور با پیوستن کشورهای مختلف این حرکت به یک گام بین المللی تبدیل شد، اما در حقیقت ضرورت پرداختن به این مهم از سالیان قبل نیز احساس و کشورهایی بصورت مقطعی به خاموشی شهر اقدام کرده اند.

وی افزود: در سال ۱۳۶۵ خورشیدی که زمان ظاهر شدن دنباله دار هالی در آسمان بود، شهردار رم در ایتالیا مقرر کرد تا به همین مناسبت نورهای سطح شهر را به مدت کوتاه خاموش کنند و بدین وسیله مردم در آن زمان به راحتی توانستند این جرم جذاب آسمانی را در آسمان مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون با وجود اینکه این مناسبت جهانی وجود داشته ولی در ایران خاموشی صورت نگرفته است، اظهار داشت: انجمن نجوم آماتوری ایران مکاتباتی انجام داده و خواستار تاریکی حداقل پنج دقیقه ای در یکی از شب های هفته آسمان تاریک است تا مردم بتوانند از آسمان و زیبایی هایش لذت ببرند.

وی عنوان کرد:در حقیقت یکی از آلودگی ها، برای چشم انسان و حتی سایر موجودات از جمله پرندگان در شهرها، آلودگی های نوری هستند که این آلودگی ها آرامش را از انسان و موجودات زنده سلب می کند. همچنین نور و حجم آن بر روی انسان اثرات مخربی می گذارد. از سوی دیگر اتلاف انرژی زیادی در نور پردازی نامناسب را نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از نقاط جهان شاهد هستیم.

عتیقی گفت: با طراحی و بکارگیری چراغهای مناسب در مکانهای عمومی و نورپردازی غیرمستقیم بناها، ضمن با شکوه تر دیده شدن آثار تاریخی و دیدنی، عاملی برای جلوگیری از اسراف و هدر دادن انرژی می شود.

بنیانگذار انجمن نجوم آماتور ایران گفت: با وجود چراغ های روشنایی سطح شهر، بوستان ها و نور پردازی معابرعمومی نمی توان اجرام آسمانی را به وضوح در آسمان دید به گونه ای که می توان گفت، این نورپردازیهای غلط، آسمان را از نظر نوری آلوده کرده اند. از این رو مناسبت هفته جهانی آسمان تاریک می تواند زمان خوبی برای دیدن اجرام آسمانی و آغاز حرکتی برای بهینه سازی روشنایی معابرعمومی و پارکها باشد.

وی عنوان کرد: این مناسبت بهانه و مزیتی است تا نورهای سطح شهر بصورت خیره کننده به سمت چشم شهروندان  نتابیده و با روشن کردن آسمان همراه نباشند تا به وضوح اجرام آسمانی قابل مشاهده باشند.

وی افزود: بنا داریم پس از به نتیجه رسیدن مکاتباتمان با عوامل مختلف، ضمن دنبال کردن پیشنهاد بهینه سازی نور پردازی بناها و معابر عمومی به مسئولین ذیربط، به مدت پنج دقیقه در زمانی که مردم کمتر در سطح شهر در حال تردد هستند، خاموشی اجرا و نگاه به اجرام آسمانی را هموطنان در پایتخت تجربه کنند.

با کانال تلگرام گروه نجوم پَرَن جدید ترین اخبار گروه را دنبال کنید

http://telegram.me/paranastro