سینما نجوم فیلم مریخی ۱جلسه ۰۱/۱۲/۱۳۹۴(جلسه ۱۰۸)

موضوع این جلسه : سینما نجوم – پخش فیلم The Martian

ارائه شده توسط آقای فتوحی

برای مطالعه گزارش و لینک اسلاید‌  و کلی‍پ‌ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.
سومین سینما نجوم گروه در تاریخ شنبه ۱ اسفند، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن کنفرانس باشگاه جوان با پخش فیلم The Martian برگزار شد.
قبل از پخش فیلم توضیحاتی کوتاهی در مورد کارگردان و عوامل فیلم، جوایز فیلم، امتیاز فیلم در سایت‌های معتبر و کتابی که فیلم بر اساس آن ساخته شده، داده شد. همچنین کلی‍‍‍پی از صحبت های نیل دگرس تایسون در مورد ماموریت‌های آرس ‍پخش شد. بعد از آن خود فیلم پخش شد که ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه مدت زمان آن بود.
بعد از پخش فیلم در مورد نویسنده‌ی کتاب مریخی و نحوه‌ی نوشتن و انتشار آن و موضوعاتی مثل همکاری دانشمندان ناسا در ساخت فیلم، دشت آسیدالیا، RTG و کاربرد آن، لندر و روور pathfinder، زمان روی مریخ، شبیه سازی مسیر حرکت مارک واتنی بر روی مریخ توسط DLR و Bing، مسیر حرکت هرمس و اشتباهات فیلم توضیحاتی داده شد.
در پایان همه با هم عکس دسته‌جمعی گرفتند.

سینما نجوم فیلم مریخی ۲

سینما نجوم فیلم مریخی ۳

سینما نجوم فیلم مریخی ۴

اسلاید بررسی سینمایی و علمی فیلم مریخی
کلیپ صحبت های نیل دگرس تایسون در مورد ماموریت آرس
کلیپ شبیه سازی مسیر حرکت مارک واتنی بر روی مریخ توسط DLR
نقشه تعاملی Bing  از مسیر حرکت مارک واتنی بر روی مریخ
هانست تریلر فیلم مریخی :)
آلبوم موسیقی فیلم مریخی

سینما نجوم فیلم مریخی ۵

دیالوگ‌های برتر فیلم  The Martian

از زبان مارک واتنی:

داشتم به قوانین روی مریخ فکر میکردم، یه عهدنامه بین المللی وجود داره که میگه هیچ کشوری نمیتونه ادعای چیزی که روی زمین نیست رو داشته باشه و براساس یه عهدنامه دیگه اگه در مرزهای هیچ کشوری نباشی قوانین دریایی حاکمه.

پس مریخ جز آب‌های بین المللی به حساب میاد. حالا، ناسا یه سازمان غیرنظامی امریکاییـه که صاحب "سکونتگاه"ـه، اما به محض اینکه پام رو ازش بیرون بذارم، در آب‌های بین المللی خواهم بود. قسمت جالب ماجرا اینه که من دارم به سمت دهانه‌ی شیاپارلی میرم جایی که قراره فضاپیمای فرود آرس 4 رو مصادره کنم، هیچکس صراحتاً این اجازه رو بهم نداده و تا زمانی که سوار آرس 4 نشم هم نمیتونن. پس این یعنی من قراره که کشتی رو بدون اجازه در آب‌های بین المللی حرکت بدم، که این، از من یه دزد دریایی میسازه.

مارک واتنی، دزدفضایی.


خب، در این شرایط سخت فقط یه گزینه برام باقی میمونه، من باید از علم استفاده کنم تا از این خراب شده (مریخ) بزنم بیرون.


اونا گفتن زمانی که در جایی محصول کشاورزی پرورش بدی، به طور رسمی مستعمره تشکیل دادی پس، از نظر فنی من مریخ رو مستعمره کردم،دلت بسوزه، نیل آرمسترانگ!


سوال دیگه‌ای که خیلی ازم پرسیده میشه اینه وقتی توی اون سیاره تک و تنها بودم، "فکر میکردم قراره بمیرم؟" بله. صد در صد

و اگه میخواین برین فضا باید این رو بدونین چون این اتفاق برای شما هم میوفته.

فضا با شما همیاری نمیکنه، بعد از یه مدت، همه چیز بر علیه شما میشه و شما میگین : "تموم شد رفت،من اینطوری می‌میرم"

حالا یا میتونین مرگتون رو قبول کنین، یا اینکه میتونین شروع به کار کنین. فقط همین دو گزینه. باید شروع کنین، محاسبه‌ میکنین، مشکل اول رو حل میکنین،بعدش میرین سراغ مشکل بعدی و مشکل بعدی و اگه به اندازه کافی مشکلات رو حل کنین، میتونین برگردین خونه.


دهنت سرویس مریخ!!


هرجایی که برم، اولین نفر هستم، احساس عجیبیه. از سطح نورد برم بیرون، اولین انسانی هستم که اونجا بوده. از اون تپه برم بالا، اولین انسانی هستم که این کار رو کرده. چهار و نیم میلیارد سال هیچکس اینجا نبوده و حالا، من اولین انسانی هستم که در کل یه سیاره، تنها بوده.


بله، من در یک سیاره‌ی متروکه و با کشاورزی در مدفوع خودم زنده موندم.


یه نکته جنبی جالب اینه که "آزمایشگاه پیشرانش جت"، دقیقا اینطوری ساخته شد.

۵ نفر در "کالتک" سعی کردن سوخت راکت بسازن و نزدیک بود کل خوابگاه رو به آتیش بکشن بعد، به جای اینکه اونا رو اخراج کنن،به یه مزرعه نزدیک تبعیدشون کردن و بهشون گفتن که به کارتون ادامه بدین.و اینطوری، حالا ما یه برنامه فضایی داریم.


تدی ساندرز(رییس ناسا): هربار که یه اشتباهی پیش بیاد، دنیا فراموش میکنه که چرا پرواز میکنیم.


- ببین، بدنه بیشتر بخاطر اینه که نذاره هوا وارد بشه. جو مریخ اونقدر رقیقه که نیازی به مقاومت زیاد دربرابر هوا رو نداره، زمانی هم که سفینه اونقدر سریع حرکت کنه که مقاومت هوا مهم بشه، اونقدر ارتفاع گرفته که دیگه عملاً هوایی وجود نداره

- می‌خوای اونو زیر یه مُشما به فضا بفرستی؟!

- بله!