Stellarium

جلسه ۱۴/۷/۱۳۹۳

گروه نجوم پرن یزد هرهفته دوشنبه ها ساعت ۱۸:۰۰ جلسه دارد 
هر هفته در مورد یک موضوع بحث می شود و اخبار هفته ای که گذشت مرور میشود.

موضوع این جلسه:  بررسی نرم افزار Stellarium
ارائه شده توسط آقای فتوحی
برای مطالعه گزارش و لینک اسلایدها و کلیپ به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

در ابتدای جلسه آقای کیانوش در مورد تکنیک های رصدی و خطوط بعد و میل در نقشه آسمان و نحوه تعیین میدان دید تلسکوپ صحبت کردند و کتاب اطلس آسمان را معرفی کردند.
سپس خانم اکبریان در مورد صورت فلکی سنبله صحبت کردند و توضیحاتی در مورد اسم های دیگر این صورت فلکی و ستارگان آن مثل سماک اعزل ارائه دادند.
بعد از آن اخبار نجوم و فضا در دو هفته گذشته،توسط آقای فتوحی مطرح و تریلر فیلم جدید کریستوفر نولان، Interstellar(در میان ستارگان) با موضوع سفر درون سیاه چاله ها که امسال اکران خواهد شد،پخش شد.

سپس بحث اصلی جلسه یعنی بررسی نرم افزار استلاریوم توسط آقای فتوحی شروع شد.
در ابتدا بر روی اسلاید توضیحاتی در مورد دولوپر فرانسوی و زمان و چگونگی شروع نوشتن این برنامه داده شد،همچنین در مورد زبان مورد استفاده برای برنامه نویسی،نسخه های موجود برای پلتفرم های دسکتاپ و همراه و پرتابل،لیسانس انتشار برنامه،مشخصات سیستمی مورد نیاز برای نصب برنامه،قابلیت های کلیدی نرم افزار و ویکی استلاریوم صحبت شد.
توضیحاتی نیز در مورد پیشرفت ترجمه استلاریوم به زبان فارسی و چگونگی کمک در ترجمه این برنامه به وسیله سرویس لانچ پد داده شد.
بعد از توضیحات تئوری به صورت عملی به استلاریوم پرداخته شد و در مورد نحوه ی پیدا کردن منطقه جغرافیایی،تاریخ و زمان حال و قابلیت های ساده ای مثل نمایش صورت فلکی ها،اجرام عمیق آسمان،ماهواره ها و ... توضیح داده شد،سپس در قسمت تنظیمات آسمان قابلیت هایی با جزییات بیشتر مثل تنظیم سوسو زدن ستارگان،آلودگی نوری،جو،ZHR  بارش شهابی،نمایش مدار سیارات،نمایش ستارگان و اجرام عمیق آسمان در قدر خاص و ... بررسی شد.
به علت کمبود وقت ادامه بررسی دیگر قابلیت های استلاریوم به جلسه ی بعد موکول شد.

اسلاید های ارائه:
(روی لینک ها کلیک کنید،برای دانلود از گزینه Save استفاده نمایید)

بررسی نرم افزار Stellarium

اسلاید های اخبار:
اخبار هفتگی نجوم

تریلر فیلم Interstellar