Pisces

 جلسه ۱۸/۹/۱۳۹۳

موضوع این جلسه : ادامه تاریخ نجوم

ارائه شده توسط خانم اکبریان

برای مطالعه گزارش به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

نجوم ایران تا قبل از اسلام:
در این جلسه درباره عقاید نجومی ایرانیان باستان که متأثر از دو مکتب که یکی اوستایی که با دین آمیخته بود و دیگری که ساختاری نسبتا علمی داشت و بیشتر از علوم یونانی تأثیر گرفته بود صحبت شد. و گفته شد قدیمی ترین متن ایران پیش از اسلام، اوستا کتاب دینی زرتشتیان است. در این متن به نام صورت های فلکی، ستاره ها و سیارات اشاره شده است. اساس نجوم زرتشتی یا اوستایی احتمالا به پیش از هخامنشیان باز میگردد. ایرانیان باستان فلکی را برای ستارگان ثابت در نظر میگرفتند و به دوازده قسمت تقسیم می کردند و مجموع ستارگان این فلک را اویابانیک می نامیدند.بعد ها درنجوم دوره اسلامی این نام به صورت تحریف شده بیابانی به کار می رفت. ایرانیان باستان، ستارگان بزرگ را به حجم یک سنگ خارای بزرگ و متوسط ها را به بزرگی یک چرخ می دانستند. به عقیده آنها ماه به بزرگی یک میدان اسب دوانی و خورشید به بزرگی ولایت ایران ویج خاستگاه آریاییان بود.در این دوره یک اثر مهم به نام زیج شهریاران در زمان بهرام گور تألیف شد.همچنین درباره ی گاه نگارنجومی تخت جمشید(پرسپولیس) و بناهای دوره هخامنشیان که بر اساس محاسبات نجومی و اختر بینی بنا شده اند بحث شد و بیشتر بناها، تقویم ها و کتیبه های علمی در زمینه نجوم از این دوران است.
نجوم ایران بعداز اسلام:
شکوفایی علوم در دوره اسلامی، نتیجه دسترسی مسلمانان به دانش ملل دیگر مانند ایرانیان، هندی ها و به ویژه یونانیان و ترجمه آنها به عربی بود. اختر شناسان ایرانی در دربار خلافت عباسیان نام آور بودند و در محاسبات ساختن شهر بغداد نقش عمده ای داشتند. در زمان هارون الرشید نخستین و معتبرترین موسسه علمی ـ فرهنگی تمدن اسلامی در بغداد شکل گرفت که آن را بیت الحکمه می نامیدند.در زمان مأمون با انتقال تجربیات علمی دانشگاه جندی شاپور این موسسه به اوج شکوفایی خود رسید. ستاره شناسی در دوره اسلامی به اختر شناسی در تاریخ کشورهای اسلامی گفته می شود که بر اساس ستاره شناسی بطلمیوسی پایه نهاده شد...

ادامه تاریخچه نجوم در جلسه بعد؛معرفی منجمان برجسته ایرانی

بعد از مبحث اصلی آقای کرامتی به بررسی صورت فلکی حوت پرداختند و در مورد افسانه این صورت فلکی توضیحاتی ارائه دادند،همچنین در مورد ستاره های مهم این صورت فلکی و اجرام داخل آن صحبت کردند.

همچنین اخبار نجوم و فضا طی هفته گذشته توسط خانم لاستیکچیان مطرح شد.