جلسه ۸۳-3
جلسه ۱۹/۲/۱۳۹۴(جلسه ۸۳ام)

موضوع این جلسه : صورت‌فلکی برساووش

ارائه شده توسط آقای فتوحی

برای مطالعه گزارش و لینک اسلاید به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

در ابتدای جلسه آقای رضایی به شرح و مرور اخبار نجومی طی یک ماه گذشته پرداختند.
طبق روال هر هفته که یک صورت‌فلکی گفته می شد،این جلسه هم در مورد صورت‌فلکی برساووش صحبت شد.
در ابتدا شرح کوتاهی در مورد شجره نامه اسطوره‌شناسی یونان گفته شد و بعد از آن افسانه پرسیوس شرح داده شده،همچنین فیلم Clash of the Titans 2010 که فیلمیست حماسی در مورد پرسیوس معرفی و قسمت هایی از آن نمایش داده شد.
بعد از آمار و ارقامی کلی در مورد صورت‌فلکی برساووش،شرح کوتاهی در مورد طبقه بندی و کاتالوگ ستاره های برساووش که در آن قرار دارند،مثل بایر،فلیم استید،گلیسه و...داده شد.
اولین ستاره‌ای که معرفی شد ستاره ی مرفق الثریا یا آلفا برساووش بود،سپس در مورد ستاره الغول که قابل توجه ترین ستاره این صورت فلکی است صحبت شد.همچنین در مورد سیستم سه تایی این ستاره،پارادوکس الغول و حل آن،وضعیت این ستاره در گذشته و الغول در آسترولوژی گفته شد.دو کلیپ هم در مورد سیستم دوتایی و انتقال جرم الغول نمایش داده شد.
بعد از آن به ستاره های زتا،اپسیلون،گاما برساووش - بارش شهابی برساووش که کانون آن در نزدیکی ستاره گاما قرار دارد. - دلتا،رو،اتا،کاپا،امیکرون برساووش پرداخته شد.
بعد از ستاره های اصلی نوبت به اجرام عمقی برساووش رسید.اجرامی مثل خوشه آلفا برساووش، دوخوشه ای اچ و خی، M34، سحابی دمبل کوچک، سحابی کالیفرنیا، NGC 1333، NGC 1023، NGC 1275، NGC 1260،فرانواختر SN 2006gy،نواخترهای Persei 1901، GRO J0422+32 و همچنین نحوه‌ی نام گذاری نواختر ها گفته شد.
در انتها در مورد بازوی برساووش صحبت و کلیپی از نحوه حرکت گردابی سامانه خورشیدی در فضا نمایش داده شد.
در حین معرفی این ستاره ها و اجرام،بعضی از آن ها در نرم‌افزار استلاریوم نیز بررسی شدند.
موضوع اصلی این جلسه در مورد نسبیت عام بود که با توجه به طولانی شدن بحث صورت فلکی به جلسه بعد موکول شد.
اسلاید صورت‌فلکی برساووش
کلیپ ها:
سیستم ستاره الغول
گرفت دوتایی الغول
حرکت گردابی سامانه خورشیدی
جلسه ۸۳-1جلسه ۸۳-2