گزارش حضور اعضا گروه نجوم پَرَن در  کارگاه  بین المللی گذر عُطارِد در یزد

 

گذر معمولا برای سیارات زهره و عُطارِد رخ می‌دهد.در زمان‌هایی این سیارات در گره مداری خود با زمین قرار می‌گیرند و در این حالت این سیارات از مقابل خورشید عبور می‌کنند. تعداد گذرهای سیاره عُطارِد نسبت به سیاره ناهید بیشتر بوده و هر قرن حدود 13 تا 14 بار شاهد گذر سیاره تیر از مقابل خورشید هستیم.

کارگاه نجوم و اخترفیزیک ایرانی- فرانسوی گذر عُطارِد به مناسبت چهارصدمین سالگرد معرفی تئوری گذر برای اولین بار توسط گالیلئو گالیله  در تاریخ ۱۹ و۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ (۸ و ۹ می ۲۰۱۶ ) با همکاری انجمن نجوم ایران و دانشگاه یزد و گروه های نجومی شهر یزد در پردیس شکیب شهرستان مهریز ( مرکز فناوری و علوم پیشرفته نجومی که مکانی تازه تاسیس است ) وابسته به دانشگاه یزد، و مراسم روز دوم کارگاه در مجموعه کاوانسرا سریزد شهرستان مهریز برگزار شد.

طبق اعلام قبلی، پروفسور ژان پیر روزلت، پروفسورجی‌سوشی، پروفسور سرژ کوچمی و ژان موئت از فرانسه، پروفسور نصیری قیداری، دکتر حبیب خسروشاهی و دکتر توابی از ایران از جمله مدرسان ویژه این کارگاه دو روزه بودند. همچنین، آقایان سید مقصود کیانوش ،اسداله قمری نژاد و علی ابراهیمی سراجی از منجمین آماتور و باتجربه کشورمان در برنامه دو روزه کارگاه همکاری‌های موثری داشتند.

اعضا گروه نجوم پَرَن هم به سرپرستی آقای مصدق از مدرسین با تجربه نجوم استان و بنا به دعوت جناب آقای کیانوش در این کارگاه  شرکت نمودیم . کارگاه در دو روز 19 و 20  اردیبهشت ماه برگزار شد که شامل مباحثی نظیر؛ فیزیک خورشیدی،اقلیم‌شناسی فضایی، گرفت‌های تاریخی، مکانیک سماوی، گذر در نجوم و رصد گذر عُطارِد بود که شاهد ارائه بی نظیر

استاد کیانوش در این کارگاه بودیم. بعد از ساعت 12 ظهر دوشنبه 20 ادیبهشت برنامه ویژه کارگاه شروع شد چیزی حدود سه ساعت تا رصد گذر تیر توسط شرکت کنندگان باقی مانده بود

طبق برنامه اعلام شده شروع گذر عُطارِد از مقابل خورشید (تماس اول) در ساعت 15:41  و تماس دوم در ساعت15:44:25 اتفاق می افتاد . در تماس دوم سیاره تیر به طور کامل وارد قرص خورشید  میشد  ولازم به ذکر است که تماس‌های دوم و سوم گذر عُطارِد با قرص  خورشید در ایران غیر قابل مشاهده اعلام شده بود؛ چرا که  خورشید در ایران قابل روئیت نبود !  ولی بر خلاف انتظار شاهد ابری شدن آسمان یزد بودیم!!!

البته با تدابیر انجام شده  در کاروانسرای زیبای سریزد مهریز به صورت زده از ماهواره به تماشای خورشیدی و تیر  نشستیم 

که در  زمان مشاهده  تصاویر ، مراحل گذر شرح و توضیح داده شد و در پایان از  میهمانان ویژه کارگاه و سخنرانان و همچنین همکاران در برگزاری کارگاه تجلیل و قدر دانی شد که در بین این افراد نام استاد کیانوش و استاد مصدق و آقای بهرامی به گوش میرسید.  

بجز حضور دانشمندان فرانسوی از موسسه اخترفیزیک پاریس و رصد خانه پاریس و اساتید مطرح اختر شناسی ایران حضور

دکتر علی عجب شیرزاده یکی از بهترین ویژگی های کارگاه بین المللی گذر عُطارِد 1395 در یزد بود که اعضا گروه حسابی از حضور استاد عجب شیرزاده استفاده کردیم و سوالاتی رو طی جلسه ای از ایشون پرسیدیم البته استاد 21 ادیبهشت در دانشکده فیزیک دانشگاه یزد ارائه ای داشتن که به دعوت ایشون در جلسه حاضر شدیم که جلسه بسیار آموزنده و در نوع خودش بسیار حائز اهمیت بود.

سپاس از توجه شما . در ادامه توجه شمارو به دیدن تصاویری از این مراسم جلب میکنم.

گزارشی از مراسم که توسط شبکه جهانی pressTV 

با کانال تلگرام گروه نجوم پَرَن جدید ترین اخبار گروه را دنبال کنید

http://telegram.me/paranastro