0

جلسه ۱۴/۶/۱۳۹۴ (سینما نجومی)

موضوع این جلسه : سینما نجوم – پخش فیلم Apollo 13

ارائه شده توسط آقای فتوحی

برای مطالعه گزارش و لینک اسلاید‌ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

دومین سینما نجوم گروه در تاریخ شنبه ۱۴ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن کنفرانس باشگاه جوان با پخش فیلم  (Apollo 13 (1995 برگزار شد.
قبل از پخش فیلم توضیحاتی کوتاهی در مورد کارگردان و عوامل فیلم، جوایز فیلم، امتیاز فیلم در سایت‌های معتبر و کتابی که فیلم بر اساس آن ساخته شده، داده شد. بعد از آن خود فیلم پخش شد که ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه مدت زمان آن بود.
1

2بعد از پخش فیلم در مورد سابقه‌ی شخصیت‌های اصلی فیلم، یعنی جیم لاول، فرد هایسه، جک اسگویرت، کن متینگلی، جین کرانز، نکاتی در مورد ماموریت آپولو ۸ که خیلی از متخصصان تاریخ فضانوردی آن را مهمترین ماموریت پروژه آپولو می‌دانند و تاثییر آن در ماموریت آپولو ۱۳، تاثییر مهم فیلم علمی تخیلی Marooned در نجات جان فضانوردان، تاثیر نوارچسب در نجات آپولو ۱۳ و ماموریت‌های دیگر، توضیحاتی در مورد منطقه‌ی فراماروی ماه، فیلتر MailBox، موشک ساترن۵ و مقایسه آن با دیگر موشک‌ها و توضیح کوتاهی در مورد کانسپت موشک آرس۵، توضیح کوتاهی در مورد پروژه‌های مرکوری، جمینای و آپولو، توضیح قسمت‌های CM و CSM آپولو، مسیر زمین تا ماه، پلاک آپولو ۱۳، برخورد قسمت S-IVB به سطح ماه، توضیح کوتاهی در مورد پروژه Constellation و اوریون که قرار است انسان را دوباره به ماه بازگرداند، توضیح داده شد.
3

4
سپس آقای کیانوش روی سن آمدند و در مورد درس‌هایی که میتوان از این فیلم، مخصوصا در مورد شکست و موفقیت گرفت، برای حضار صحبت کردند. در پایان همه با هم عکس دسته‌جمعی گرفتند.
5

6

اسلاید بررسی سینمایی و علمی فیلم Apollo 13
7

دیالوگ‌های برتر فیلم Apollo 13

نماینده ایالت: جیم، مردم ایالت من می خوان بدونن که چرا باید این همه هزینه بشه برای رو کم کنی روس ها در فتح کردن ماه؟
جیم لاول: فرض کنید کریستف کلمب بی خیال دنیای جدید میشد و هیچ کس راهش رو دنبال نمی کرد...


جیم لاول: من روی ماه قدم می زنم، ماریلین

همسر جیم لاول: می دونم. نمی تونم باور کنم، پس 13 شد. حالا چرا 13؟
جیم لاول: چون بعد از 12 میاد، عزیزم


مادر جیم لاول: اگه اونا تونستن یه ماشین لباسشویی رو به فضا بفرستن، جیمی من می تونه اونو فرود بیاره.


مهندس LM: ما هیچ تضمینی نمی دیم، ما LM رو برای فرود روی ماه طراحی کردیم، نه برای آتیش کردن موتور و تصحیح مسیر حرکت.

جین کرانز: متاسفانه ما نتونستیم روی ماه فرود بیاییم، درسته؟ اهمیتی نداره که هر چیز برای چه کاری طراحی شده، مهم اینه که چه کاری می‌تونه انجام بده.